Van de voorzitter, 2011-01-09

9-1-2011  | 

VAN DE VOORZITTER, 9 JANUARI 2011

Nieuwjaarswens NHC de IJssel

Allereerst wens ik iedereen namens het bestuur van NHC de IJssel een gezond, gelukkig en sportief 2011 toe.

Met trots kijken we terug op het topjaar 2010. Een jaar waarin niet alleen belangrijke stappen zijn gemaakt in de ontwikkeling van onze vereniging, maar waarin de eerder gedane ingrepen ook resultaat begonnen op te leveren:

-           Financieel zijn we uit ons dal, voor het eerst hebben we zelfs een voorziening kunnen treffen (geld apart kunnen zetten) voor onze aanstaande verhuizing naar Kleine Vink;

-           Het project ‘Kleine Vink’ is voor de verenigingen nu echt op gang komen. Het definitieve ontwerp is gereed, de vloer voor de sporthal ligt er al;

-           Het hockeytechnisch structuurplan is ingevoerd. De breedtesport- en topsportlijnen zijn opgezet en, met wat aanloopproblemen, nu operationeel. Per 1/1 start Edwin van den Thillart als Manager Topsport;

-           Het 3e veld is in gebruik genomen;

-           Zaalhockey, planning, gastouders, scheidsrechters zijn opnieuw georganiseerd c.q. verder uitgebouwd;

-           Doorbraak Social Media: twitter en facebook binnen en voor NHC de IJssel;

-           Promotie van de Dames 1 en de Heren 1; liefst 10 kampioensteams seizoen 2009-2010.

Voor 2011 gelden op organisatorisch vlak een aantal ambities waar in de ledenvergadering akkoord voor is gekregen:

-           Instellen van een jeugdbestuur;

-           Onderzoeken samenwerking met omliggende hockeyverenigingen;

-           Viering van het 35 jarig bestaan (onze vereniging is opgericht op 13 mei 1976).

Er zijn ook zorgenpunten voor 2011:

-           Beschikbaarheid vrijwilligers en leden voor vrijwillige taken, denk aan het fluiten, maar ook voor evenementen;

-           Kwaliteit van de velden. Ze moeten nog minimaal 2 seizoen mee. Binnenkort nieuwe controles door de KNHB;

-           Invulling van de functie Penningmeester want Arina en Peter Maartense stoppen aan het eind van dit seizoen.

Vrijwilligers en trofees

Traditioneel maken we tijdens de nieuwjaarsreceptie de vrijwilligers van het jaar bekend, dit jaar doen we dat (zoals vorig jaar al aangegeven) aan het eind van het seizoen.

Vorig jaar is de Sander van der Linden trofee geïntroduceerd. De Sander van der Linden trofee wordt uitgereikt aan een mannelijk lid of vrijwilliger die zich bijzonder verdienstelijk gemaakt heeft voor de vereniging. Normaliter wordt deze trofee uitgereikt aan een lid, maar ditmaal heeft het bestuur op basis van de ontvangen voordrachten besloten de trofee uit te reiken aan Paul Martens, voor al zijn inspanningen voor de IJssel, waaronder het opstarten en organiseren van de nieuwe commissie ‘Planning’ waaronder alle wedstrijdgerelateerde zaken vallen. De Sander van der Linden trofee is tijdens de nieuwjaarsreceptie uitgereikt.

Vorig jaar is de Wilma de Wever trofee geïntroduceerd. De Wilma de Wever trofee wordt uitgereikt aan een vrouwelijk lid of vrijwilliger die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor de vereniging. Het bestuur heeft op basis van de ontvangen voordrachten besloten de trofee uit te reiken aan Ineke Liem, voor al haar inspanningen voor de IJssel, binnen de Commissie Jongste Jeugd en de toekomstige commissie Communicatie. Omdat team en ouders van de Meisjes D2 een teamuitje hadden, hebben we de trofee uitgereikt tijdens dit uitje in de Golf- en Country Club Capelle na afloop van de nieuwjaarsreceptie.

Traditioneel worden ook de vrijwilligers met de meeste IJsselpunten bekend gemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie. Op dit moment is de stand:

Lid

SomVanPunten

Erica Baas

80

Jacqueline Wetsteijn

80

Inge Griffioen

58

Ynke Schoumans

58

Lonika Ackermans

58

Maar: de scheidsrechtersbeurten moeten nog verwerkt worden. Omdat we veel te maken hebben het gehad met scheidsrechters die niet kwamen opdagen, is er extra veel werk om de punten aan de vervangers toe te kennen. Dat gebeurt de komende week. Direct daarna worden de IJsselpunten-kampioenen over de eerste seizoenshelft bekend gemaakt. De kampioen gaat natuurlijk mee op de IJssel ballonvlucht.

Over onze hockey prestaties

Vorig seizoen hadden we 8 veldkampioensteams en 2 zaalkampioensteams. Hoe staan we er nu, halverwege het seizoen voor?

Bij het zaalhockey hebben we 6 teams die bovenaan staan. Dat zijn de JC2, MA1, MA2, MB1, MD1 en de MD2. We mogen verwachten dat zeker 3 teams kampioen worden, wat ten opzichte van vorig jaar weer een stap vooruit betekend. Jongens, meisjes: zet ‘m op!

Onze Dames 1 en Heren 1 (veld) staan beide conform verwachting laag (immers na promotie) in de 1e respectievelijk 2e klasse. Het doel is voor beide teams geen hoge klassering, maar handhaven. Voor de Dames 1 moet dit lukken. Voor de Heren 1 moet er behoorlijk aan getrokken worden: de degradatieplaats moet bevochten worden met ca. 4 andere teams waarmee een verschil van geen of enkele punten bestaat. Er moet een aantal keer gewonnen worden. Supporters…

Voor de andere senioren- en jeugd veldteams staan er 5 momenteel bovenaan de ranglijst: de Dames 4, JC1, MA1, MD1 en de MD4. Op 1 wedstrijd (0-3 punten) afstand van de bovenste plaats staan maar liefst 10 teams: de Heren 2, Heren 5, JA1, JB1, MA2, MB1, MB3, MC1, MC3 en de MC4. Op 2 wedstrijden (4-6 punten) afstand van de bovenste plaats staan de MD3 en de MD5. We zullen dit natuurlijk nauw in de gaten houden. Het moet toch mogelijk zijn om ca. 10 kampioensteams te hebben dit seizoen – en dat zou een formidabele prestatie zijn! Knokken!

Coming next

Vergeet niet in de agenda te zetten:

-           Dinsdag 11/1: avond voor mensen die vrijwilliger willen worden, zie de website voor meer informatie;

-           Woensdag 12/1: AED cursus;

-           Dinsdag 18/1: avond over de verhuizing naar Kleine Vink en de organisatie hiervan voor alle geïnteresseerden, zie de website voor meer informatie;

-           Woensdag 19/1: AED cursus;

-           Woensdag 26/1: ARD cursus.

Tenslotte

De nieuwjaarsreceptie was een geweldig succes: een hoge opkomst, een spetterend optreden van Kevin Oxter (bekend van The Voice of Holland) en een supergezellige middag. Dank aan het organisatieteam bestaande uit Lonika, Anouk, Floor, Valerie, Suzanne, Naomi, Aimee en Ellemijn onderleiding Elfriede Bohm.

Klik hier voor de foto’s.

 

Een geweldig 2011 toegewenst!

 

Gerard